Registrace  Obnovení hesla
ico_user Jindřich Radič
ico_date 24. 10. 2012 | 20:00
Další
 

Zónová dieta - zásady

Počátky sahají do 80. let 20.stol., zakladatelem Zónové diety je Barry Sears, PhD., který ji zároveň zpopularizoval ve svých mnohých knihách The Zone: A Dietary Road Map to Lose Weight Permanently: Reset Your Genetic Code: Prevent Disease: Achieve Maximum Physical Performance: Enhance Mental Productivity. Podle Searse by se ideální strava měla skládat ze 40% ze sacharidů, 30% bílkovin a 30% tuků. Sears se soustředí i na podporu atletických výkonů u sportovců pomocí zónové diety.
Zónová dieta sleduje tzv. Plán 1-2-3, čili na každý 1 gram tuku jezte 2 gramy bílkovin a 3 gramy sacharidů. Zónová dieta sleduje vztah mezi inzulinem a látkami, které jsou označovány jako eicosanoidy (regulují fyziologii, cévní, imunitní i nervový systém). Podle autora je opět lze vyčlenit na „dobré“ a „špatné“ a při dosažení vysoké úrovně inzulínu se vytvářejí „špatné“ eicosanoidy. Pro udržení stabilní hladiny inzulínu je dle této stravovací teorie zapotřebí dodržovat poměr živin 1-2-3.

Cíl

Dosažení harmonie mezi stránkou fyzickou i psychickou, tzv. Zóny, udržení optimální váhy a s tím i související hladiny cukru v krvi

Základní zásady Zónové diety:

  • jako zdroj bílkovin s nízkým obsahem tuku se často využívá drůbež, ryby a luštěniny.
  • omezení pečiva, škrobů a zrn na minimum.
  • sacharidy jsou rozděleny na příznivé (brokolice) a nepříznivé (těstoviny).
  • doporučuje se minimálně 5 jídel denně ve formě zdravých svačinek, zároveň by mezi jednotlivými chody nemělo být více jak 5 hodin, doporučuje 3-4 hod..
  • po každém jídle 3dcl vody či jiné vhodné tekutiny (přírodní džusy, omezeně i alkohol).
  • poslední jídlo má být těsně před spánkem (zabraňuje dráždění žaludeční slizice).
  • Proteiny
    tuňák, losos, sója, krůta, krocan, kuře, sýr cottage
    Sacharidy
    fazole, rajčata, cizrna, artyčoky, cuketa, brokolice, cibule, paprika
    Tuky
    ořechy, olivový olej, mandlový olej, margaríny

    Vzorový jídelníček v “Zóně”

    Snídaně: (ihned po probuzení): míchaná vejce (bílek 3:1 žloutek), celozrnný chléb, jahody, pomeranč
    Oběd: toast s tuňákem, jablko, ledový salát
    Svačina: plátek dušených krůtích prsou, hruška
    Večeře: hovězí steak, jablko, vlašský ořech
    Večeře: (těsně před spaním): kus tvrdého sýra (do 30%), jablečný džus neslazený nebo bílé víno

    V “Zóně”

    začíná se jednoduchými zdroji bílkovin jako jsou ryby a drůbež, k tomu patří příznivé sacharidy a patřičné (1/6) množství kvalitních tuků (olivový olej, ořechy). Strava během této diety musí být zejména pestrá a nápaditá, ale před radikální změnou v životosprávě je vhodnější konzultace s lékařem.
    Zónová dieta má tu výhodu, že ačkoliv je nízkokalorická, je dostatečně bohatá na tuky. Dává pocit plnosti a omezuje bažení po nevhodných potravinách, čímž dochází k méně častým “dietním podvodům”. Zónová dieta také normalizuje hladinu inzulínu (cukr v krvi) a proto je tato dieta populární i mezi diabetiky (bez závislosti na inzulínu).
    Lidé kteří drží Zónovou dietu často tvrdí, že jsou „v Zóně“ - zlepšují se energetické hladiny, mentální činnost, vytrvalost ducha i těla.

    Kritici a zastánci

    Někteří odborníci se domnívají, že teorie dr.Searse má trhliny. Existuje malá podpora výzkumu, že přesný poměr 1-2-3 (tuk-sacharid-bílkovina) normalizuje inzulínovou odpověď organizmu. Kritici jsou skeptičtí k rozdělení eicosanoidů na dobré a špatné je nepřesné, někteří je považují za zavádějící či dokonce mylné. Zastánci zdravé výživy obvykle doporučují pro podporu zdraví vyšší množství komplexních sacharidů, nizký obsah tuků. Vysokoproteinová dieta chudá na vlákninu, vitamin C, kyselinu listovou a naopak bohatá na masné výrobky (nutnost pro splnění poměrů živin Zónové diety) může u některých jedinců zvýšit riziko srdečních onemocnění (nasycené tuky, cholesterol). Osoby s ledvinovou nedostatčností nebo ti, kterým ledviny selhávají by se této dietě měli vyhnout, protože vysoké množství bílkovin zvyšuje množství odpadních látek s obsahem dusíku a zbytečně zatěžují již tak dost zaměstnané ledviny.
    Nutno podotknout, že Zónová dieta při striktním dodržování vede k reálnému snížení hmotnosti. Průměrná osoba má mít během Zónové diety spotřebu asi cca 1500-1700 kalorií na den, což odpůrcům vadí. Hlavně z důvodu dlouhodobějšího hlediska je patrně nepravděpodobný trvalý úbytek váhy jako v prvních týdnech Zónové diety. Navíc platí, že každá strava s tak nízkým obsahem kalorií zákonitě vede k úbytku váhy. Další nevýhodou je obtížnější dodržování stanovených poměrů, ale o tom lze polemizovat. Každá dieta či změna a omezení stravy je náročné a pokud není člověk časově a finančně neomezen, musí se sám rozhodnout co je jeho prioritou.

    Efekt pro sportovce

    Neplatí samozřejmě, že by všichni sportovci obdivovali Zónovou dietu, když ji zrovna drží. Pro atletický výkon a trénink samotný platí, že únava během cvičení je způsobena vyčerpáním zásob glykogenu a to do 90min intenzivního cvičení. Proto se mnozí odpůrci domnívají, že pro dostatečný sportovní výkon je nezbytné dodat tělu sacharidy pro vytvoření zásob, pro posílení vytrvalosti. I doplněním sacharidů po cvičení je více než vhodné, což Zónová dieta vzhledem k pevným poměrům nerespektuje.

    Elitní sportovci v Zóně

  • Julie Swail Ertel, triatlonistka, USA
  • Lisa Bentley, triatlonistka, USA
  • Dean Karnazes, ultramaratonec, Španělsko
  • Christian Vande Velde, cyklista, USA
  • Andy Potts, olympionik-triatlonista, USA
  • Celebrity v Zóně

  • Jennifer Aniston
  • Sandra Bullock
  • Cindy Crawford
  • Reference
    Mastering the Zone: The Next Step in Achieving Superhealth and Permanent Fat Loss by Barry Sears, New York: Regan Books, 1997.
    The Age-Free Zone by Barry Sears, New York: Regan Books, 2000.
    Sears, Barry PhD. Enter the Zone, New York: Harper Collins, 1995.
    Hodnocení prodejců
        hhhhhhh34        26. 04. 2009 | 10:16
    KobeZeus
    − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − −
        hhhhhhhh        07. 11. 2008 | 16:35
    admin
    − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − −
        hhhhhhh34        06. 11. 2008 | 21:37
    l.topinka
    − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − −
        hhhhhhh12        21. 10. 2008 | 20:48
    Filip Hunal
    − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − −
    Příspěvky ve fóru
    29. 10. 2009 | 14:07
    Nightfall 
    − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − −
    27. 10. 2009 | 17:16
    Jindřich Radič 
    − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − −
    27. 10. 2009 | 13:07
    Nightfall 
    − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − −
    Poslední komentáře
    03. 06. 2009 | 06:56
    Roman Maršálek 
    − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − −
    03. 06. 2009 | 06:51
    Roman Maršálek 
    − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − −
    30. 05. 2009 | 14:00
    Lubomír Beránek 
    − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − −
    Copyright© Pro Body® 2008-2017.
    Všechna práva vyhrazena.
    Online: 1 | Celkem: 3752316
    Pro Body hostuje eBoundHost.com.
    Odkaz: NUTRIS ®.net
    Kontakt
    www.nutris.net